30 листопада 2024

Як Книга стала Книгою

Книга – це не тільки розповсюджувач мудрості, знань та інформації, це джерело натхнення, це основа суспільства, що відображає його еволюцію, ідеали, життя і прагнення. Через історію книги можна простежити шлях розвитку людства, його культурний, науковий та моральний прогрес. Книга – свідок часу, яка зберігає досвід поколінь, формує основу майбутнього.
Зазирнути у глибину минулого та здійснити перші кроки від наскальних малюнків до рукописів та друкарства спробували учні 4-В класу Херсонської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №54 з поглибленим вивченням іспанської та інших іноземних мов опліч з Херсонською обласною бібліотекою для дітей імені Дніпрової Чайки.
Запустивши історичний бумеранг у давні часи, юні допитливі читачі дізналися про Національний історико-археологічний заповідник «Кам’яна Могила», який розташований поблизу м. Мелітополя на Запоріжжі з наскальними зображеннями наших предків, про глиняні таблички Вавілону, книги з воску, «революцію» Гутенберга та книги в епохи змін.
А найголовнішим став висновок, який зробили учасники заходу – книга начебто довга історія людства в одному томі, а бібліотекар – це той гід, що допомагає читачам відкрити для себе цю історію, зберегти її цінність, передати далі.
Тож, книга – це наша спадщина, наш скарб і наша надія. Бережімо її історію та передаємо наступним поколінням.

29 листопада 2024

Абетка емоцій

Емоції відіграють важливу роль у житті кожної дитини. Емоції та почуття допомагають дітям творчо пристосовуватися до світу, пізнавати себе та інших, навчатися долати труднощі і, зрештою, бути самими собою.
Фахівці Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки для юних херсонців в укриттях міста розпочали цикл настільних ігор «Абетка емоцій». Мета заходів – ознайомити дітей з різноманітним світом емоцій, показати їхню важливість та допомогти почати дружити з власними емоціями.
На першій зустрічі малеча дізналася, що таке емоції, які вони бувають, як проявляються та як саме впливають на нас і оточуючих. Під час наступної зустрічі, за допомогою гри, діти вчилися  показувати та розпізнавати емоції, програвали різні ситуації з різними спектрами, аналізуючи свої почуття при цьому.
Емоції мають великий вплив на наше ментальне здоров’я, і навчитися ними володіти – це важлива навичка для кожного. Учасники «Абетки емоцій» зрозуміли, що кожна емоція, навіть негативна, має своє значення і може допомогти у складних ситуаціях, якщо правильно її висловлювати та контролювати.

Цикл ігор продовжиться і надалі. Бібліотекарі підготували нові теми, які допоможуть дітям краще усвідомити себе, свої почуття та потреби, а також навчитися поважати емоції інших.
У теплій та дружній атмосфері, діти не лише вивчають емоційний світ, але й можуть знаходити нових друзів і отримати підтримку серед однолітків. Реалізація цього проєкту сприяє розвитку емоційного інтелекту дітей та підлітків, що є ключовим фактором у формуванні гармонійної особистості.

Читацька майстерня корисних навичок

Успіх, мотивація до дій, здатність ставити мету і досягати її, на думку вчених, найчастіше приходять до тих, хто має звичку читати. Саме завдяки книгам і читанню розвивається інтелект, здатність мислити критично, схильність до аналізу, а також вміння чути і розуміти інших.
Для учнів 8-9 класів Херсонської загальноосвітньої школи № 53 Херсонської міської ради та учнів 9-х класів Херсонської гімназії №3 Херсонської міської ради співробітниками Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки було проведено захід присвячений темі особистісного розвитку «PRO-читання. Майстерня корисних навичок». 
Що таке навичка та які вони бувають, дізнались підлітки спочатку, а потім познайомились з найпопулярнішими навичками, які відіграють важливе значення для розвитку особистості. Навичка постійного навчання та читання, навичка керування часом, навичка емоційного інтелекту, позитивного мислення та багато інших, стали головними темами обговорення. 
Під час заходу підлітки дізнались, як уміння планувати свій час та здатність вчасно виявити «пожерачів» часу допомагає спокійно і ефективно навчатись, відпочивати, знаходити час на перегляд фільму, на прочитання нової книжки. Адже встигати все – мрія здійснена. Перевіривши свої знання у вікторині «Про гроші», підлітки познайомились з книгами та практиками, які допоможуть їм поліпшити свої знання з фінансової грамотності.
Наступною розглядали навичку критичного мислення. Перевіряти інформацію, приймати рішення, ґрунтуючись на фактах, важлива навичка, адже допомагає розвинути гнучкість розуму, засвоювати нову інформацію і розуміти складні проблеми. Під час заходу підлітки спробували відрізнити літературні факти від суджень та у грі «Маніпуляції в читацькому просторі» знаходили літературні фейки, клікбейти та приховану рекламу. 

Без сумнівів, опанування «м’яких навичок» допомагає у розвитку особистості підлітків. Побудова здорових відносин, успіх у навчанні, адаптація до змін та управління стресом, - все це отримує кожен, хто багато та систематично читає, і чудово, що сучасні підлітки це розуміють.

28 листопада 2024

#ЛітературнийКлубОксамитки. Зустріч з письменницею Оксамиткою Блажевською

27 листопада, в рамках бібліотечного проєкту «Зустрічі без прощань», відбулася зустріч херсонських школярів із письменницею, книжковою блогеркою, менеджеркою літературних проєктів і засновницею власного літературного клубу Оксамиткою Блажевською.
Підлітки з цікавістю дізналися історію стосунків Оксамитки із книгами: маленькою дівчинкою вона зовсім не хотіла вчитися читати, однак під час поїздки до Криму все ж таки опанувала абетку, і їй так сподобалося читати, що потяг дівчинки до книг було не спинити – і навіть вже дорослою дівчиною свою весільну фотосесію вона зробила саме у бібліотеці та книгарні!
Письменниця розповіла і про історію походження свого псевдоніма «Оксамитка», і про всі свої численні професії, пов’язані із книгами та літературою (радіоведуча, літературна менеджерка, кураторка програм літературних фестивалів) та поділилася мрією – відкрити власну книгарню-кав’ярню.
Дуже цікавим було почути, від гості заходу, що її унікальне хобі – готувати страви, описані у книжках – спонукало її до написання власної книги рецептів та кулінарних історій.
Авторка розповіла нам і про інші свої незвичайні хобі та традиції, такі як робити селфі із письменниками під час книжкових фестивалів та збирати їхні автографи на сторінках мініатюрних книжечок-сережок, а також, приходити на зустрічі із читачами у капелюшках.
Активна зацікавленість читанням не могла не вплинути на таку творчу натуру – свого часу Оксамитка Блажевська сама взялася за перо і написала вірші, оповідання, які вийшли друком у збірниках, а потім кинула собі виклик – і за 30 днів вилила на папір першу чернетку майбутнього дебютного роману «Еля».
Як затята читачка та очільниця Літературного клубу Оксамитка Блажевська щороку прочитує десятки книг. На прохання ведучої назвати книги, які її вразили, наша гостя назвала такі: «Сміховисько» Світлани Ройз, яка навчила її радіти навіть під час війни, «Морбакка» Сельми Лагерльоф про дім дитинства шведської письменниці, серія книг про Гаррі Поттера Джоан Роулінг та серія книг про мумі-тролів Туве Янссон, в яких так легко на певний час сховатися від труднощів життя.

«Це моє покликання — популяризувати книжки», - любить говорити про себе Оксамитка Блажевська. І під час сьогоднішньої зустрічі ми в цьому переконалися.

27 листопада 2024

Дружити треба вміти!

Виховання доброти та здатності дружити є одними з основних завдань батьків, педагогів, бібліотекарів, бо дружба і добро – це дві найцінніші людські чесноти. Вони формують характер дитини, допомагають їй гармонійно розвиватися, вчать здатності будувати теплі стосунки в соціумі. Поняття «дружба» і «добро» взаємопов’язані між собою: без щирості та доброти неможливо побудувати справжню дружбу, а справжні друзі завжди є джерелом добра і підтримки.
Щоб навчити малюків поважати інших, бути готовими допомагати близьким та друзям, підтримувати дружні стосунки та робити якомога більше добрих справ, до дитячого простору UNICEF Херсон завітала Херсонська обласна бібліотека для дітей імені Дніпрової Чайки.
На початку зустрічі маленькі читачі познайомилися із серією книг про кумедного і милого мишенятка Тіма, Анни Казаліс, який на сторінках книжок вчиться розуміти свої почуття і почуття своїх друзів, вчиться спілкуватись з однолітками й опановувати корисні соціальні навички.
А далі бібліотекар дала можливість усім охочим самим спробувати робити добрі справи та вчинки. Гра «Придумай добрий вчинок» показала хлопчикам та дівчаткам, як вони можуть допомогти: птахам у зимовий час, мамі на кухні, бібіліотекарю із зіпсованою книгою, нашим хлопцям і дівчатам-захисникам, які боронять зараз державу, конкурс «В якому вчинку живе доброта?» спонукав замислитися, як правильно поводити себе з друзями та близькими, а забава «Збери кошик добра» наштовхнула на спогади про батьків, про їх любов, піклування та підтримку в будь-якій ситуації.
Подібно до крил, дружба і добро дають нам можливість піднятися над життєвими труднощами. Вони дарують нам натхнення та впевненість у тому, що ми не самотні. І хоч життя інколи випробовує нас на міцність, саме друзі і наша здатність до доброти допомагають вистояти і рухатися вперед. Цінуйте справжню дружбу, любі друзі, і не бійтеся проявляти доброту! Адже це мистецтво, яке допомагає людям відчути смак справжнього щастя!

Янголи дитинства Євгенії Гапчинської. Віртуальна галерея літературних героїв

Листопад – місяць, коли особливо затишно читати книжки. Вдома, у кріслі, загорнувшись у плед, гортати яскраво ілюстровані сторінки, або в кав’ярні, поволі смакуючи гарячий напій, читати цікаві історії через мобільний додаток. Яку ж книжку обрати дитині для прочитання восени? Це легко, якщо скористатися порадою бібліотекаря.
Тому для учнів 5-6-х класів херсонських загальноосвітніх шкіл №50 та №53 і Таврійського ліцею завідувачка сектору абонемента провела серію заходів, об’єднаних спільною назвою «Янголи дитинства Євгенії Гапчинської». Зустрічі відбувалися у не зовсім звичному форматі, а саме у формі віртуальної галереї літературних героїв.
Під час заходів школярі познайомилися із відомою українською художницею Євгенією Гапчинською, яку називають «постачальницею щастя», довідалися про цікаві факти з її біографії та різні грані її творчості.
Далі ведуча заходу розповіла про дитячі книжки, які вона проілюструвала. Завдяки унікальному стилю її книжкові ілюстрації можна впізнати з першого погляду: ніжні, грайливі, сповнені тепла та щирості, вони наповнюють книги особливою атмосферою, яка особливо сприятлива для читання та безпечна для читача.
Багато літературних героїв отримали свої «обличчя» завдяки її натхненному пензлю: це і Чарлі із книги «Чарлі і шоколадна фабрика», і Матильда із однойменної історії Роальда Дала, і Аліса з дилогії Льюїса Керрола, Кай і Герда зі «Снігової Королеви» Ганса Християна Андерсена, а також Ліза із книги Івана Малковича «Ліза та її сни» і юні пірати із «Піратських історій» Олени Комової та інші. Розглянувши ілюстрації, діти переконалися у тому, що її герої – це маленькі мрійники, які дарують віру у диво і наповнюють серце радістю.
Після того, як діти залюбки поринули у чарівний світ історій, проілюстрованих Євгенією Гапчинською, кожен з них вподобав собі книгу до прочитання. Завершилася зустріч літературною вікториною, яка допомогла закріпити отримані знання.

26 листопада 2024

Подорож у світ анімації

Захоплюючий захід для юних херсонців «У світі анімації», провели в укритті фахівці Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки. Він став справжньою пригодою у світ анімації. Під час заходу діти дізналися про історію виникнення мультфільмів, різноманіття технік мультиплікації та про перші кроки цього мистецтва, що розпочалося ще з китайського театру тіней.
Ведучі заходу розповіли про те, як ще у Стародавньому Китаї з’явилися перші «живі» зображення – тіні від фігурок, які оживали під променями світла. Ця мистецька форма стала прообразом сучасної мультиплікації, яка згодом завоювала весь світ.
Діти познайомилися з різними видами мультиплікації: мальовану анімацію, що стала основою для багатьох класичних мультфільмів; лялькову, де герої створюються з глини, пластиліну або тканин; та комп’ютерну графіку, яка сьогодні домінує у світі кіно.
Бібліотекарі розповіли, як створювалися перші мультфільми і чому мультиплікація стала улюбленою розвагою мільйонів дітей. Вікторини викликали у дітей бурю емоцій. Юні читачі із задоволенням брали участь у таких конкурсах, як «Відгадай назву мультфільму за ілюстрацією», «Впізнай героя за описом», «Цифри у мультфільмах» та «Назви ім’я героя».
Також переглянули відео фрагменти мультфільмів «Льодовиковий період», «Як козаки…», «Чіп і Дейл поспішають на допомогу», «Звірополіс», «Вінні-Пух» та інших.
Захід не лише подарував дітям нові знання, а й залишив незабутні враження, наповнені радістю, сміхом та відчуттям єдності. У теплій атмосфері укриття юні читачі поринули у чарівний світ анімації, сповнений історій, які надихають, вчать добру та пробуджують фантазію. Такі події вкотре доводять, що навіть у складних обставинах бібліотека залишається осередком натхнення, творчості та незгасної радості для дітей.

25 листопада 2024

Хай щастю дитини не буде кінця!

Щасливе дитинство – це життя сповнене радості, безтурботності та захисту. Це період, коли дитина вчиться любити, пізнати світ і будувати свої перші мрії, котрі стають потім ціллю в майбутньому. Але для того, щоб кожна дитина могла бути по-справжньому щасливою їй необхідно знати і дотримуватися прав і обов’язків, котрі вона має, адже це основа для гармонійного розвитку особистості.
Складаючи пазли із основних статей Конвенції ООН про права дитини, учні 2-4 класів Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №53 завітали до правового лекторію Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки.
Вивчаючи, повторюючи та обговорюючи право на життя, ім’я, сім’ю, освіту, захист і любов, на повноцінне харчування і ефективну охорону здоров’я присутні грали в ігри, розв’язували ребуси, пригадували сучасні твори, де порушувалися права героїв, чи навпаки – виконувалися належним чином.
Щасливе дитинство починається там, де права дитини стають пріоритетом – в суспільстві, родині, школі. Це турбота, підтримка і любов, які створюють безпечний і світлий світ для наймолодших. Тому кожен із нас має зробити все можливе, щоб захистити і реалізувати ці права, адже саме від цього залежить наше майбутнє.

24 листопада 2024

Весь світ у долонях дитини

Кожна людина згадує своє дитинство як час, коли відчувала безпеку та тепло турботи. Це період, коли світ сприймається яскраво, а кожен день відкриває нові можливості для гри, дружби та мрій. Дитинство залишається в серці як джерело радості та натхнення на все життя.
Фахівці медіа-центру Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки завітали до дитячого простору UNICEF з розважально-пізнавальною програмою «Весь світ у долонях дитини».
Юні херсонці згадали основні права дитини за допомогою вікторини «Права дитини», розгадували ребуси та дружно сміялися з відповідей на «Загадки-жарти».
Найбільшу активність і вигадливість діти проявили під час рухливих ігор та конкурсів. Вони залюбки смішили один одного та допомагали виконувати завдання іншим. Веселий сміх та великі посмішки на обличчях дітей супроводжували всі конкурси.
Наприкінці заходу організатори простору нагородили всіх призами та солодощами.
Захід подарував дітям незабутні емоції, відчуття єдності та радість від спільного проведення часу. Такі моменти особливо важливі, адже вони допомагають малечі не лише дізнаватися нове, а й розвивати впевненість у собі, знаходити друзів та відчувати турботу дорослих. Посмішки на обличчях дітей і щирий сміх стали найкращим підтвердженням того, що захід «Весь світ у долонях дитини» вдався на славу.

Чудодень для супердітей

Що може бути кращим за день, сповнений захопливих ігор, творчих завдань і радісних моментів? Особливо, коли цей день стає справжнім святом для маленьких сердець, де кожен учасник відчуває себе супергероєм. Херсонська обласна бібліотека для дітей імені Дніпрової Чайки організувала для учнів 1-4х класів Херсонського ліцею № 57 незабутній чудодень, який поєднав магію доброти, тепла та творчості. Цей захід дав дітям можливість не лише розкрити свої таланти, а й поринути у світ літературних пригод, мріяти, читати та відкривати нові горизонти.
Чудодень для супердітей включав захопливі інтерактивні ігри, які допомогли школярам проявити свою ерудицію, розвинути логічне мислення , а також весело й змістовно провести час.
Читачі занурились у чарівний світ казок, відгадуючи загадки за допомогою емодзі, що не тільки розвивало їх увагу, а й дарувало можливість побачити знайомі історії в новому, творчому форматі. Вони також гралися з мильними бульбашками, розгадуючи, яка з них зайва, що не лише розвивало спостережливість, а й приносило радість. А загадки-жарти викликали справжній сміх і море емоцій  кожна правильна відповідь супроводжувалась вигуками радості та усмішками.
Весела й енергійна руханка стала невід'ємною частиною програми, сприяючи не лише фізичній активності, але й підтриманню ментального здоров’я. Вона допомогла учасникам розслабитися, зарядитися позитивними емоціями та покращити загальний настрій, створивши атмосферу дружби та єдності.
Організувавши цю подію онлайн, бібліотекарі зробили її доступною та безпечною для дітей, які навіть на відстані змогли відчути, що вони  справжні супердіти. Адже саме такі моменти надихають дітей не лише вчитися, а й вірити у свої сили та прагнути до нових вершин.

Я дитина, я людина!

20 листопада щороку відзначається Всесвітній день дитини, котрий був заснований Організацією Об’єднаних Націй для того, щоб привернути увагу до прав дітей, сприяти їхньому благополуччю та оцінити важливість створення умов, у яких вони мають стати щасливими, здоровими та відчувати себе у безпеці.
Цей день – це важливий привід нагадати про проблеми, з якими стикаються діти в різних куточках планети, такі як: війна, бідність, насильство чи дискримінація. Цей день закликає кожну державу, громадські організації, батьків, вчителів, бібліотекарів та просто кожну людину долучатися до створення світу, де права дітей будуть повністю захищені.
До цього процесу долучилася і Херсонська обласна бібліотека для дітей імені Дніпрової Чайки, запросивши своїх читачів, учнів 4 –х класів Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №44, до правознавчих сходинок, піднявшись якими, кожен присутній мав змогу подолати особисті бар’єри та навчитись бути особистістю, вивчаючи свої права.
Граючись у інтерактивні ігри, присутні з’ясовували, що потрібно кожній дитині для щастя, що таке щасливе дитинство і чи тільки права є основою життя, адже є і обов’язки перед близькими, котрі мають не аби яке значення для кожного з нас, для суспільства.
Отже, право на життя, на освіту, на захист, на сім’ю – це основа, котра закладена в Конвенції ООН про права дитини і вона є фундаментом для гармонійного розвитку кожного маленького громадянина. А навчити знати свої права – це не просто обов’язок держави, батьків та бібліотекарів – це можливість захистити дитину, як індивід в складних ситуаціях, не дати образити чи обмежити її у своїх можливостях.

23 листопада 2024

Людяність у нелюдяний час. Історії про доброчинність у роки Голодомору

У четверту суботу листопада щороку в Україні та світі вшановують пам’ять жертв Голодомору 1932–1933 років. Пам’ять українців, загиблих саме від штучного голоду, а не внаслідок неврожаю чи природного лиха.
23 листопада 2024 року українці втретє згадують із сумом роковини геноциду в умовах повномасштабної війни, коли знову наш народ вимушений виборювати свою незалежність та українську ідентичність.
Жертвами Голодомору стали від 3 до 4 млн українців, а деякі історики називають більші цифри. І хоча катастрофу пророкували ще в 1930 році, радянська влада нічого не робила, щоб її уникнути.
Цей страшний урок історії для українців полягає в тому, що тільки в єдності наша сила, що тільки маючи незалежну державу, ми можемо бути захищеними від нового геноциду і не тільки вижити як нація, але і процвітати та своїми досягненнями у науці, культурі та мистецтві сприяти розвиткові усього світу.
Щоб розповісти молодому поколінню українців про трагічну сторінку української історії, головна бібліотекарка читальної зали провела для шкільної молоді м. Херсона заходи, присвячені темі Голодомору 1932–1933 років.
Учні із навчальних закладів № 18 і № 45 довідалися про передумови виникнення Голодомору і жорстокі закони сталінського режиму, за якими у селян забирали не лише «надлишки» хлібу, але і продовольчий фонд зерна, і фуражний фонд, і насіннєвий, а потім і решту продуктів – картоплю і квасолю, квашені огірки та буряки… І все це робилося для того, щоб впокорити волелюбний український народ та змусити селян вступати до підконтрольні державі колгоспи.
Далі за допомогою медіа підлітки побачили та почули історії безпосередніх очевидців трагедії, також перед їхніми очима постало голодне «меню» тих страшних часів, і жорна, які знищувала і забороняла тогочасна влада, але які могли врятувати життя. Потім ми «відвідали» Національний музей Голодомору-геноциду та побачили пам’ятники трагедії, встановлені у різних містах.
Окремі сторінки розповіді були присвячені темі «Голодомор на Херсонщині» та огляду художніх та публіцистичних книг, в яких описується ця чорна сторінка історії українського народу.
Завершився захід хвилиною мовчання за всіма загиблими внаслідок Голодомору та закликом до школярів засвітити на своєму підвіконні свічку пам’яті 23 листопада о 16.00.